Cali - Quito - Cotopaxi - Quilotoa - Baños - Reisverslag uit Tilburg, Nederland van Joep & Dik - WaarBenJij.nu Cali - Quito - Cotopaxi - Quilotoa - Baños - Reisverslag uit Tilburg, Nederland van Joep & Dik - WaarBenJij.nu

Cali - Quito - Cotopaxi - Quilotoa - Baños

Door: Joep

Blijf op de hoogte en volg Joep & Dik

28 April 2014 | Nederland, Tilburg

Goddamn Yes! Dat is weer lang geleden dat er een verslagje is geschreven over onze geweldige reis door crappy Zuid-Amerika! Waar was ik gebleven?
Medellin hebben inmiddels al lang achter ons gelaten, via Cali zijn we verder gaan reizen...
Cali, tja, wat zal ik ervan zeggen...Het zou de hoofdstad van de salsa moeten zijn, maar voor onze was er totaal niets van die passie en vrolijkheid te merken. Het was een lelijke stad, veel te warm weer, alles dicht vanwege Pasen en het hostel was ook niet alles. We zijn wel een dagje naar Salento geweest, helaas was de duur van de busreis een stuk langer dan Lonely Planet ons had beloofd, ging het ook nog eens regenen toen we daar aankwamen. Het enige positieve was de enorme steak die we gegeten hebben!
Oke dan, hoe komen zo snel mogelijk uit Cali: Nachtbus naar de grens met Ecuador. Het derde land van onze reis!

Ff tussendoor: Colombia is een fantastische mooi land met fijne, open en mooie mensen..helaas moeten we door!
Helaas, helaas....Ecuador is een prachtig land zijn we de laatste dagen achter gekomen.

We kwamen met de nachtbus aan bij de grens met Ecuador, na een nacht met weinig slaap voor mij (blijkt ook nog eens dat de FARC twee dagen eerder een bom heeft laten ontploffen op ons traject...niks van gemerkt!
) De grens over is een makkie. Stempeltje voor dr uit en stempeltje voor dr in! Vlak voor de grens is trouwens een prachtig basiliek Las Lajas. Een soort elven-kerk uit de Lord of the Rings, met bijpassend rivier en waterval, erg mooi!
En door...Op naar Quito met de bus. De bussen hier zijn overigens comfortabel en sluiten goed op elkaar aan. Ze kosten ook nog eens niks: 1 dollar per uur! Je blijft toch Nederlander ;)
Quito is een mooie stad! We verbleven in Secret Garden Hostel, met een dakterras en dus een mooi uitzicht op de bergen en de stad. De tweede dag in Ecuador zijn we naar de Ecuador(evenaar) geweest, leuk voor op je bucketlist meer ook niet! Het is een park waar je in gaat en daar staat een monument voor de evenaar. Een soort toren van Pisa alleen dan zonder toren...Die avond zijn we gaan stappen bij Club Bungalow, mooie avond! 6 uur thuis..
Inmiddels hadden we meer info verzameld over de Cotopaxi, een 5800m hoge vulkaan, en wilden we daar toch wel erg graag heen. Het hostel
Secret Garden Cotopaxi was onze volgende bestemming. De middag na het transport naar een waterval gehiked en in de avond rustig een drankje gedaan en gaan slapen in onze knusje tuinhuisje! Er waren ook drie nogal vervelende, respectloze gasten met ons meegereist naar het hostel. De ochtend na de eerste nacht bleek eentje van de drie voor 450 dollar aan schade gemaakt te hebben...en 450 dollar is veel in Ecuador!
De volgende dagen een plan gemaakt om naar de summit van de Cotopaxi te gaan. Eerst naar 5000m gehiked, hele vette tocht door een soort maandlandschap en foto´s gemaakt bij de gletsjer. Deel 1 van het plan doorstaan. De volgende dag een fysiek zwaardere tocht gedaan naar 4200m...ook daar de top bereikt. Nog 1 berg stond tussen ons en de summit in...en een hoop kots en racekak! Ik ben flink ziek geworden van vervuild water, geen top dus en flink balen!
Nadat ik enigzins aangesterkt was zijn we naar een klein dorpje gegaan met 300 inwoners om de volgende dag naar het kratermeer Quilotoa te gaan!
De volgende ochtend boven op een soort veewagen naar het meer gereden, een prachtige tocht! Het landschap hier vind je nergens in Europa en om dan boven op zo´n truck te zitten is wel gaaf! Het kratermeer was indrukwekkend en op 4000m hoogte. Vanaf daar zijn we in 6 uur terug gelopen naar ons dorpje. Van 4000m naar 2300m en weer terug naar 3500m, wederom erg gaaf!
We zitten nu inmiddels een dag in Baños, het outdoor-walhalla van Ecuador en het is er net als in de rest van Ecuador weer erg mooi!

Er zijn toch nog wel een aantal dingen ¨anders¨ in Ecuado:
De mensen zijn een stuk gereserveerder en minder knap als in Colombia.
Het eten hier smaakt he-le-maal nergens naar
En fatsoenlijk wifi is ook niet echt mogelijk
Een massage hier is trouwens wel de moeite waard, mocht je van een pijnlijke rug houden en de slappe lach wilt krijgen!

Zo merk je toch dat je niet in Nederland zit en dat maakt het ook wel weer heel leuk!

Een lange tijd geen verslag, dus was dit een lange! In Baños gaan we ons eens flink uitleven, tot het volgende verslag dus!

Hasta luego!

Joep

• 29 April 2014 - 15:41

Jeanne Van Der Schoot,:

Lieve joep,Lang stil geweest, telkens kijken, nee nog niets, maar daar zijn jullie weer:
    Sportievelingen en natuurgenieters . Wat een tochten en belevenissen.
    Reis gezond verder. xxx Oma.