Panama - San Blas - Cartagena - Reisverslag uit Tilburg, Nederland van Joep & Dik - WaarBenJij.nu Panama - San Blas - Cartagena - Reisverslag uit Tilburg, Nederland van Joep & Dik - WaarBenJij.nu

Panama - San Blas - Cartagena

Door: Joep

Blijf op de hoogte en volg Joep & Dik

29 Maart 2014 | Nederland, Tilburg

Buenas!

Het eerste verslag vanuit het warme, mooie, gekke, leuke Zuid-Amerika.
Na de teleurstelling van de eerste poging om naar Panama te gaan zitten we nu inmiddels in Cartagena, Colombia (dit land kwamen we zonder enkel probleem binnen, lekker krom, maar goed)

Het is toch wel even wennen aan de andere kant van de wereld. Een andere taal, ander tempo en de hitte. De hitte vind ik vooral lastig, het is zweten geblazen, maar het is echt geweldig geweest tot nu toe.

Aangekomen in Panama city gingen we op zoek naar ons hostel. Snel gevonden en alles een beetje geinstalleerd. Deze dag helemaal niks gedaan, behalve het tekort aan slaap van het vliegtuig weer ingehaald. Panama city is een stad met enorme wolkenkrabbers, met daarnaast een sloppenwijkje, een vrij groot contrast dus. We zijn naar het oude stadje gegaan en naar de ruines van de vestiging zoals hij vroeger was. Leuk om te zien, meer niet wat mij betreft. Grappig was wel om te zien hoe trots ze hier zijn op hun politieke partijen, overal hangen vlaggen en mensen lopen met petjes van hun partij rond. Tijdens het spitsuur in de stad zetten ze enorme geluidinstallaties langs de weg en proberen ze zo andere mensen over te halen, mensen die dichtbij lopen zijn zeker van gehoorschade..stel je voor hoe dit zou zijn in NL.

Na de derde nacht werden we om 6 uur opgehaald met een jeep. Ons avontuur op de zeilboot NACAR 2 kon beginnen. We reden een aardig eind door de bergen, jungle tot we bij een riviertje aankwamen. Hier moesten we min of meer hopen dat we opgepikt werden. Een half uurtje later zaten we in een speedboot op weg naar onze catamaran. Daar aangekomen werd duidelijk met wie we zouden gaan reizen: Jose (kapitein), Jonatan (kok) en Milky (kwezel van de boot) als crew. Verder wij twee, Ilja uit NL, Sofie, Amy en Cristina uit Zweden en Anna uit Zwitserland. Een hoop stel mensen!
Nadat we onze stempel voor het KUNA-gebied hadden gekregen hebben we kip met rijst op bij het begin eiland. Verder hebben vooral niks gedaan. De volgende dag zijn we gaan varen naar het eerste eiland. Een prachtig eiland, moeilijk te beschrijven in woorden. Hier hebben we gesnorkeld en daarna op de boot een enorm tonijn gegeten. Die verkopen ze hier op kleine bootjes die langs komen varen. Ideaal..
De volgende dag hebben we wederom gevaren en kwamen we op het mooiste eiland van de trip. Witte stranden, koraal, palmbomen..ge wit t wel! Hier hebben we ook rond een kampvuurtje gezeten, bier gedronken, mee getrommeld met de muziek en daarna de eerste stapjes salsa op de boot geleerd. Echt een TOPdag. De laaste dag hebben we op´dat zelfde eiland een vrije dag gehad...nog vrijer dan de rest.
De dag erna was het de open zee op en volle gas naar Cartagena. Helaas, of eigenlijk niet helaas, was de zee te ruw en moesten we twee dagen langer op de boot blijven..no problemo!! Onderweg zwommen de dolfijnen met ons mee!
De haven van Cartagena nooit gezien, de zee was de ruw en we moesten dus uitwijken naar een eilandje voor de kust. Vanuit daar gingen we met de jeep van het centrum van de stad. Een dodemansrit: met zn tienen in een jeep, tassen bovenop (en ook nog twee kinderen kwamen we halverwege de rit achter, haha). De rit ging door kuilen, over het strand en over een rivier met een pondje. De rit in Cartagena, op de ringbaan zeg maar, was ook apart. Iedereen rijd als gekken door elkaar, mensen stoppen midden op de weg en vier rijbanen naar rechts opschuiven kun je gewoon blind doen..
Aangekomen bij ons hostel konden we eindelijk DOUCHEN. Het zout en zweet eraf, heerlijk. Daarna zijn we met de groep uit eten geweest en gaan stappen. Heerlijk is dat hier, welke kroeg je ook in stapt iedereen is aan het dansen. Je kunt eigenlijk niet stil blijven staan hier!
Na dit verslag zijn we nog 1 dag in Cartagena en vervolgen we onze trip naar Tyrona National Parque in de buurt van Santa Marta. Hier zullen we onszelf wederom afsluiten van de buitenwereld om een van de mooiste plekjes op aarde te bezoeken! Ik ben de helft waarschijnlijk nog vergeten te vertellen, dat horen jullie wel bij thuiskomst!

Hasta luego!
Besos!

• 29 Maart 2014 - 17:40

Edith Van Den Bosch:

Wauw joep, heel leuk om te horen wat jullie allemaal meemaken! Genieten!

• 30 Maart 2014 - 00:27

Klinkt goed man!
    Disfruta!!!

• 31 Maart 2014 - 19:07

Louis Geraerts:

Geweldige tocht geweest mannen. Ben jaloers op jullie. En nu op naar het volgende avontuur.

• 01 April 2014 - 21:12

Jeanne Van Der Schoot:

In gedachte reis ik met je mee en geniet. kus

• 01 April 2014 - 21:42

De Nieuwe 3:

lekker geschreven, ik voel de sfeer!! Wat een leven.
    Ja.... hier is het ook warm...

• 02 April 2014 - 20:15

Karin En Hein :

Wat leuk om je reisverslag te lezen en de prachtige foto's te bekijken. Geniet ze !!